Wie ik ben.

 

Ik ben Susanne Pedersen. Onderwijsadviseur, trainer, coach, intervisie-begeleider, intern begeleider, kwaliteitscoördinator. 25 Jaar geleden begonnen als kleuterleerkracht en daarna zo'n beetje elke functie binnen het primair onderwijs te hebben vervult, doe ik nu wat ik het leukste vind: bouwen aan onderwijs.

Bouwen is funderen. Als je een huis bouwt, moet de fundering stevig staan. Degelijke kwaliteit. Beter daar even de tijd voor nemen dan over een tijdje de scheuren in de muren en de mankementen te moeten repareren.   Als het dak lekt, dan gaan we op zoek naar de oorzaak. Gaan we dan plakken, of de hele waterleiding vervangen? Ik kies voor het laatste. Had je nou maar vooraf en voorwaardelijk geïnvesteerd tijdens de fundering...

ProSPact staat voor Pro Actief.  Want beter aan de voorkant en in voorwaarden actief zijn, dan achter de feiten aan lopen, toch?

SP zijn mijn initialen. 

Buiten werk ben ik partner, moeder van twee in de leeftijd van 17 en 21 jaar, baasje van hond. Ik hou van wandelen in de natuur, tafelen met vrienden, muziek en tekenen en schilderen.  Ik woon in Hoofddorp, maar kom oorspronkelijk uit Haarlem-Oost. Ik groeide op in een multiculturele wijk. Ik zat op een basisschool waar (achteraf gezien)veel gaande was. Het was er niet altijd even veilig. Ik zag de struggle van mijn klasgenootjes en de leerkrachten en dacht, dat ga ik later anders doen. Niet zo gek dus dat kansengelijkheid een thema is waar ik mij graag mee bezig houd en dat ik mij graag bevind in kringen met diverse achtergronden.

 

 

Mijn ervaring.

 

Van juf naar intern begeleider

Zoals veel juffen wist ik al jong dat ik juf wilde worden. Dus deed ik braaf de PABO. Ik specialiseerde mij in Het Jonge Kind. Na een aantal jaren als kleuterleerkracht gewerkt te hebben, merkte ik dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging.  Ik volgde de opleiding tot Intern Begeleider. Het begeleiden en coachen van leerkrachten om het beste uit de leerlingen te halen, vond ik binnen dit beroep het leukste wat er was. Ik haalde veel plezier uit het initiëren en begeleiden van verbeterplannen. Zo heb ik in Amsterdam Nieuw-West, op een school met 100% leerlingen met een migratie-achtergrond, gewerkt aan het verbeteren van het woordenschatonderwijs, het werken aan doelgericht, maar spelend leren binnen het kleuteronderwijs en het opzetten van handelingsgericht werken. Als vve-coördinator mocht ik werken aan ouderbetrokkenheid en aan een doorgaande lijn tussen de voorscholen en de basisscholen.

In Zwanenburg werkte ik als intern begeleider mee aan het verbeteren van de basis en het opbrengstgericht werken om de onvoldoende van de inspectie weg te werken, met succes!

Schoolleider

Als cadeautje mocht ik ruim 4 jaar schoolleider zijn van een basisschool in Hoofddorp, met ook weer een hoge wegingsfactor. Als onderdeel van een team van gedreven en goede leerkrachten heb ik daar gewerkt aan het behalen van prachtige resultaten die ver boven verwachting ten aanzien van de weging lagen. Over kansengelijkheid gesproken! Ik ben nog steeds trots op deze school en de bijdrage die ik daar aan heb mogen leveren.

Onderwijs adviseur

Omdat ik mij meer wilde bezig houden met onderwijsinhoud en merkte dat ik altijd opzoek ben naar nieuwe uitdagingen, ben ik in 2021 begonnen met werken als onderwijsadviseur. Eerst voor een onderwijsadviesbureau, maar al snel merkte ik dat het zelfstandig werken beter bij mij past. 

Ik heb super leuke projecten en trainingen mogen verzorgen de afgelopen jaren, de mooiste vond ik de projecten waarbij ik samen met de ib-er, schoolleiders en leerkrachten op zoek ben gegaan naar wat er nodig is voor hun leerlingen en hun team. Maatwerk. 

Mijn projecten, team en individuele trainingen en coaching de afgelopen jaren  waren onder andere::

- beredeneerd aanbod kleuters,

- spelend leren kleuters,

- doelgericht werken kleuters,

- doorgaande lijn groep 2 naar 3,

- EDI bij kleuters,

- EDI groepen 3 t/m 8,

- welke vorm van OGO past bij onze school?

- autonomie bij leerlingen,

- woordenschatontwikkeling,

- visie-ontwikkeling,

- coachen van intern begeleiders op HGW en opbrengst gericht werken,

- interim ib / kwaliteitscoördinator. 

Daarnaast ben ik intervisiebegeleider en begeleid ik (startende) intervisiegroepen. 

Maar ik sta altijd open voor nieuwe uitdagingen!