Hoe ga ik te werk.

 

Ik ben op veel scholen geweest die dezelfde hulpvraag hadden, maar waarbij het pad, de strategie en het aanbod allemaal anders waren. Want op elke school zitten andere leerlingen, ouders, leerkrachten en teams die allemaal wat anders nodig hebben en een andere beginsituatie hebben.

Hulpvraag trajecten.

Allereerst ga ik met jou in gesprek. Jij die de hulpvraag heeft. Ik ben benieuwd waar je tegenaan loopt, of wat je wens is. Wat er goed gaat en waar je trots op bent. Waar je uitdagingen ziet en wat je al geprobeerd hebt. Hoe ziet de populatie van jouw school eruit? Wat hebben leerlingen (en ouders ) nodig?

Daarna wil ik de praktijk zien en ga ik graag de klas of klassen in.  Ik ben benieuwd naar de verhalen en wensen van leerkrachten en heb dus ook graag gesprekken met hen. Indien nodig duik ik in resultaten en leerlingvolgsystemen. Naar aanleiding van onze gezamenlijke bevindingen kiezen we een aanbod met een strategie en aanpak en zetten we heldere doelen. 

Ik vind het belangrijk dat er een basis van vertrouwen is. Ik stel mijzelf vaak open en kwetsbaar op, maar werk ook met humor. De eerste stappen en gesprekken met teams of leerkrachten gaan vaak over verwachtingen en wordt er heen en weer afgetast wat er 'te halen' valt.

Soms ontstaat het vertrouwen later. Het is naar mijns inziens belangrijk dat leerkrachten eigen mogen zijn. Leerkrachten zijn professionals die gehoord moeten worden. Draagvlak is erg belangrijk. De kunst is altijd om door te geven en te nemen te komen tot een manier van werken waarbij leerkrachten groeien in hun professionaliteit en zelfvertrouwen, wat altijd ten goede komt aan de leerling. Voor mij als coach/trainer is het nodig dat een stevige schoolleider vertrouwen uitspreekt, maar ook helder doelen formuleert. 

Tijdens het traject evalueren we regelmatig. We passen de aanpak aan indien nodig. 

 

Thema trainingen en coaching.

Misschien weet je al precies wat er nodig is en wil je graag een bepaalde training op het gebied van bijvoorbeeld klassenmanagement, woordenschat of EDI of iets anders. Het voortraject zal dan wel korter zijn, maar om het hoogst haalbare te bewerkstelligen, is het altijd belangrijk om een beginsituatie te bepalen. 

Tijdens trainingen werk ik met verschillende werkvormen. Ik probeer lange zit en luistersessies te voorkomen en wissel ik dus af in luisteren, nadenken, delen, toepassen en oefenen.

 

Interim ib / kwaliteitscoördinator 

Tijdens mijn interim opdrachten werk ik altijd opbrengst- en handelingsgericht en ben ik analytisch ingesteld. 

Contact met ouders en leerkrachten is voorwaardelijk.